رستوران گردان برج میلاد بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان

 

رستوران گردان برج میلاد بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان است که بخش متحرک آن در هر ساعت ۳۶۰ درجه می‌چرخد تا بازدیدکنندگان امکان تماشای تهران در تمام جهت‌ها را داشته باشند.

 یک وعده شام در رستوران گردان برج میلاد در ارتفاع ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری برای هر نفر ۱۶۸ هزار تومان هزینه دارد که شامل بوفه آزاد انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و محلی به‌همراه انواع سالاد، نوشیدنی‌ها و مخلفات دیگر است.

ادامه نوشته

روابط عمومی در ایران باستان

داریوش اول اصلاحات عمده ای را در روش های اداره مملکت صورت داد و این اصلاحات منجر به تشكیلات كشوری و تنظیم مالیات و ایجاد خطوط ارتباطی شد. و در این زمان داریوش برای مطرح شدن روش هایش برای اولین بار یك برنامه بزرگ روابط عمومی را به منظور نشان دادن كارهای خود به عموم افراد ملتهای تابع ایران و ایجاد حُسن تفاهم در آنها اجرا كرد و در این راه از بهترین وسائلی كه آن زمان وجود داشت استفاده كرد.
آن زمان كه انسان زندگی قبیله ای را آغاز كرد دود ، آتش و شاید هم از زمانی كه مهاجرات های عظیم نوع بشر شروع شد ؛ از دول بزرگ تاریخ و كشورگشایان نامی حكایاتی بما رسیده است كه نشان می دهد روابط عمومی با تفاوتهای اندك و تحت عناوین مردم داری و امثال آن مورد استفاده آنان بوده است.

بشر از آن زمــان كه به تــوسعه تمدن خود پرداخت ؛ نیازمند به همكاری و ارتباط با دیگران شد و دامنه دار شدن امور شهر نشینی و یا بهتر بگوییم گسترش شهرنشینی مستلزم ایجاد تشكیلات و سازمانهایی برای استفاده صحیح از منابع و افراد بود. بدین جهت گروهها و دسته های مختلفی تشكیل شدند كه منافع و فعالیتهای آنها نسبت به گروههای دیگر گاهی موافق و گاهی مخالف بود. برای حل این اختلافها یا با یكدیگر به منازعه و پیكار می پرداختند و یا اینكه قرارها و مقرراتی منعقد و وضع می نمودند.

البته حدود این قراردادها مشخص نبود ؛ از این رو داشتن ارتباط و سعی در ایجاد نگه داشتن حُسن تفاهم از زمانهای دیرین شرط اساسی سازش و توافق میان گروه ها و ملت های مختلف بود و بشر از آغاز تاریخ كوشش می كرد، كه وسایلی برای ایجاد ارتباط و تفاهم با دیگران بدست آورد و از كلیه علوم و فنونی كه در اختیار داشت بدین منظور استفاده می كرد.

مهمترین نمونه عالی از وسایل ارتباطی در ایران باستان که برای ایجاد حُسن تفاهم و به منظور روابط عمومی بكار رفته است كتیبه ی بیستون شاهنشاه هخامنشی است كه بر صخره های كوه بیستون نقش بسته است. داریوش اول اصلاحات عمده ای را در روش های اداره مملکت صورت داد و این اصلاحات منجر به تشكیلات كشوری و تنظیم مالیات و ایجاد خطوط ارتباطی شد. و در این زمان داریوش برای مطرح شدن روش هایش برای اولین بار یك برنامه بزرگ روابط عمومی را به منظور نشان دادن كارهای خود به عموم افراد ملتهای تابع ایران و ایجاد حُسن تفاهم در آنها اجرا كرد و در این راه از بهترین وسائلی كه آن زمان وجود داشت استفاده كرد. او فرمان داد به صخره های بلند كوه بیستون كه چشمه های دامنه های آن محل اُطراق كاروانیان ملتهای بزرگ آن زمان چون آشوری ها، بابلی ها و ... بود كتیبه ی مفصلی به سه زبان معروف آن عصر یعنی پارسی قدیمی، ایلامی و بابلی بنویسند و نسخه هایی از آن را نیز به زبانهای مختلف به كلیه كشورهای تابع ایران ارسال کنند تا مطالب آن در سراسر نقاط ایران بزرگ پخش شود. در واقع این كتیبه مانند یك روزنامه دیواریست كه در آن زبان جای سایر وسایل امروز روابط عمومی از قبیل جراید، تلویزیون، فیلم و .. را گرفته است.


منبع : كتاب روابط عمومی – علی اكبر دیباج



تاريخچه روابط عمومي در ايران و آمریکا

  
اصطلاح روابط عمومي براي نخستين بار در ايالات متحده آمريكا و در نوشته هاي اداره اتحاديه راه آهن ايالات متحده به كار برده شد و در دهه اول قرن بيستم نخستين دفاتر روابط عمومي در مؤسسات اين كشور ايجاد گرديد در سال 1906 اولين شركت خصوصي كه تنها خدمات روابط عمومي را به مشتريان خود ارايه مي كرد به وجود آمد . نخستين شركت روابط عمومي توسط Lvyledbetter Lee فارغ التحصيل دانشگاه پرينستون و خبرنگار روزنامه (Newyork Word) در شهر نيويورك تدسيس شد . اين فرد را پدر روابط عمومي در آمريكا مي نامند . (لي) در آغاز تأسيس شركت روابط عمومي خود اقدام به انتشار اعلاميه اي به نام اعلاميه اصول نمود در اين اعلاميه آمده بود اين يك دفتر مطبوعاتي سري نيست ، همه كارهاي ما به طور آشكار انجام مي گيرد . هدف ما اين است كه خبر و اطلاعات را در اختيار مردم قرار دهيم . اينجا يك آژانس آگهي تجارتي نيست اخبار و اطلاعاتي كه ما ارايه مي دهيم دقيق و صحيح است به خبرنگاراني كه در جستجوي مطالب خبري و گزارش هاي تحقيقي و تفسيري هستند با كمال ميل و اشتياق كمك خواهيم كرد بعد از تأسيس اين دفتر و معرفي خدمات روابط عمومي به تدريج و به اقتباس از مؤسسه لي ساير مؤسسات اقدام به تأسيس دفاتر روابط عمومي نمودند و روابط عمومي به عنوان يك حرفه به وجود آمد و شناخته شد . نخستين دورة آموزشي روابط عمومي تحت همين عنوان در سال 1923 ميلادي در دانشگاه نيويورك تشكيل گرديد . اين دوره توسط ادوارد. ال. برنيز تدريس مي شد . اين شخص از پيشروان روابط عمومي در آمريكا است و هنوز هم در قيد حيات مي باشد و به ارايه مشاوره و تهيه مقاله و تأليف كتاب هاي روابط عمومي و تدريس آنها مشغول است . برابر تحقيقي كه انجام گرفته است در سال 1960 بيش از صد هزار نفر در آمريكا در قسمت هاي روابط عمومي به كار اشتغال داشتند و در سال 1983 بيش از 15 هزار دانشجو در اين رشته در آمريكا مشغول به تحصيل بودند . در انگلستان در سال 1911 نخستين فعاليت هاي روابط عمومي به مفهوم امروزي و با همين نام آغاز گرديد . نيروي هوايي پاكستان در سال 1919 واحد روابط عمومي خود را تشكيل داد و در سال 1919 همان سال وزارت بهداشت اين كشور يك نفر را به عنوان مسئول روابط عمومي خود معرفي كرد همين شخص شركت خصوصي روابط عمومي را در سال 1924 در انگلستان تأسيس كرد . پس از اين دو كشور به تدريج در ساير كشورهاي صنعت چون آلمان ، فرانسه ، هلند و غيره در سازمان ها و واحدهاي روابط عمومي تشكيل گرديد و راه براي پيدايش حرفه روابط عمومي هموار شد .
ادامه نوشته

آداب معاشرت

قسمت اول : سلام
کي به کي سلام مي کند؟

  • کوچکتر به بزرگتر
  • زير دست به مافوق
  • آقا به خانم
  • ميهمان به ميزبان
  • تازه وارد به حاضرين

هر تازه وارد به جمعي در ابتداء ورود فقط يک بار سلام مي کند ، ولي بعداً متناسب با نوع مهماني تا حد امکان نزد آشنايان و ديگران رفته و در مدت کوتاهي سلام و احوالپرسي مي کند.

  • در صورتي که آقايان کلاه داشته باشند ، هنگام احوالپرسي و سلام بايد کلاه خود را بردارند و تا قبل از خداحافظي آن را بر سر نگذارند.
  • در سلام کردن معمولاً اسم طرف مقابل گفته مي شود. به عنوان مثال : صبح به خير آقاي محمدي- يا سلام خانم حسيني.
  • سلام کردن در حالي که سيگار به لب باشد ، شايسته نمي باشد.
ادامه نوشته

جايگاه روابط عمومي و ارتباطات در قرآن كريم

        

يك تفاوت اساسي روابط عمومي و ارتباطات با ساير علوم نظير زمين شناسي ـ فيزيك ـ شيمي ـ زيست شناسي و…. در آن است كه مخاطب و بستر مطالعه و نگرش در حوزه روابط عمومي و ارتباطات صرفا انسانها هستند در حاليكه در رشته هاي مذكور در عين توجه به مسئله پيدايش هستي ، انسان، خلقت ، زيست و حيات بشر ، به گياهان و جانوران و مسايل ديگر نيز پرداخته مي شود و اين خود اهميت و جايگاه روابط عمومي و ارتباطات انساني را بيش از پيش براي ما روشن‌مي‌سازد.
بدليل نو پا بودن دانش روابط عمومي، لاجرم منابع مطالعاتي و تحقيقاتي ما در زمينه اين مقوله پر ارزش و تاثير گذار، عمدتا وارداتي و در حد نه چندان گسترده و قابل دسترس بوده و اين در حالي است كه نوعا ما از يك درياي بيكران و يك مرجع بسيار اساسي و گرانقدر در زمينه روابط عمومي و ارتباطات كه همانا ‹‹ قرآن كريم›› اين وديعه و يادگار سعادت بخش و ارزشمند پيامبر گرامي اسلام((ص)) مي باشد غافل بوده ايم.
در واقع ،آنقدر كه به منابع خارجي و حرف و حديث ديگران در زمينه دانش روابط عمومي و ارتباطات پرداخته ايم به كتاب مقدس و حيات بخش خود توجه نكرده ايم .
آب در كوزه و ما تشنه لبان مي‌گرديم يار در خانه و ما گرد جهان مي گرديم.
نگارنده اين نوشتار را عقيده بر آن است كه كاملترين منبع درسي و مطالعاتي در زمينه روابط عمومي و ارتباطات ((قرآن كريم)) مي باشد. با نگاهي به محتوا، لطايف و ظرايف سوره ها و آيات الهي در مي يابيم كه مقوله گفتگو و ارتباطات چه كاربرد و گستره وسيعي در ميان مفاهيم و تعاليم قرآني دارد.

سالها دل طلب جام جم از ما مي كرد
آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد.

 

ادامه نوشته

گپ وگفتی با شیطان

نشسته بر بساط صبحانه و آرام لقمه برمیداشت...

گفتم: ظهر شده، هنوز بساط کار خود را پهن نکرده ای؟

 بنی آدم نصف روز خود را بی تو گذرانده اند...

شیطان گفت: خود را بازنشسته کرده ام. پیش از موعد!!

گفتم: به راه عدل و انصاف بازگشته ای یا سنگ بندگی خدا به سینه می زنی؟

شیطان گفت: من دیگر آن شیطان توانای سابق نیستم. دیدم انسانها، آنچه را من شبانه به ده ها وسوسه پنهانی انجام میدادم، روزانه به صدها دسیسه آشکارا انجام میدهند. اینان را به شیطان چه نیاز است!!!؟؟

شیطان در حالی که بساط خود را برمیچید تا در کناری آرام بخوابد، زیر لب گفت: آن روز که خداوند متعال فرمود: بر آدم و نسل او سجده کن، نمیدانستم که نسل او در زشتی و دروغ ودغل وخیانت، تا کجا میتواند فرا رود، و گرنه در برابر آدم به سجده می رفتم وضمن عرض ارادت خالصانه به محضر ایشان عرض میکردم که:

                             همانا تو خود پدر منی.!!!!

 

جایگاه روابط عمومی الکترونیک در ایران

به نوعی از روابط عمومی اطلاق می شود که در آن از ابزارهای الکترونیک نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیک، رادیو، Voice و نظایر آن برای انجام ماموریت های روابط عمومی استفاده می شود. قرار دادن متون انتشاراتی تولید شده در روابط عمومی با همان شکل و فرمت مثلا در قالب PDF نیز در چارچوب روابط عمومی الکترونیک قرار می گیرد.

در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره گیری از شیوه های سنتی مواجهه با مشتریان یا مخاطبان، از تکنولوژی های الکترونیکی به منظور سهولت، سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود.
در هر صورت فرآیند گام گذاشتن روابط عمومی از شکل سنتی به عرصه الکترونیک، یک جهش و گام اساسی برای ورود به دنیای مجازیCyberspace محسوب می شود و سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی در فضای آنلاین در همین مرحله گذاشته می شود.

                                         

ادامه نوشته

روابط عمومی سايبر چيست؟

سوال: " بين واژهاي روابط عمومي الكترونيك، روابط عمومي ديجيتال، روابط عمومي مجازي و روابط عمومي چه فرقی است؟... " 

 شايد بكارگيري تكنولوژي در امور جاري روابط عمومي را بتوان شروع مناسبي براي اين بحث دانست. ولي كلمات كليدي در اين نوع روابط عمومي ها مخاطب، سرعت در اطلاع رساني، بينش و سواد و رقابت است.

                           روابط عمومی سایبر    

ادامه نوشته

تشریفات وروابط عمومی

مبحث تشریفات یکی از مباحث مهم در روابط عمومی ها و بالاخص در روابط عمومی های وزارت خانه ها و نهاد های دولتی است. برخی اوقات دیده می شود که تشریفات را با تجملات اشتباه می گیرند. در واقع تشریفات بر خلاف تجملات امری بسیار ضروری در روابط عمومی است.

رابطه میان تشریفات و تجملات مثل رابطه میان لباس نو پوشیدن و لباس آراسته پوشیدن است. قطعا شما لازم نیست همیشه لباسی نو بر تن کنید اما لازم است که لباسی آراسته بپوشید.

ادامه نوشته

پوستر

به نظر شما این پوستر چه معنی می تواند داشته باشد. در کدام کشور و برای چه طراحی شده است؟

برای ارائه پاسخ به بخش نظرات مراجعه فرمایید...

کلیات تشریفات

اشاره به بعضی مراسم ، مجالس و عنوان کردن بعضی از برنامه‌های آنها برای خوانندگان مفید است. پذیرایی مسافرت، جلسات مراسم، سمینار، بازدید نمایشگاه از جمله این مراسم و مجالس است.

 

سالن کنفرانس VIP

ادامه نوشته

روابط عمومي ها در واقع وكيل مدافع سازمان و مدعي العموم مردم هستند

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائي تهران كه در آيين چهارمين جشنواره روابط عموميهاي استان كرمانشاه در تالار وحدت، سخن مي گفت، روابط عمومي ها را وكلاي مدافع سازمانها و از طرفي مدعي العموم مردم اطلاق كرد.

 


 
ادامه نوشته

                  تأثيرات رسانه هاي الكترونيكي بر مغز در حال رشد

تخصيص زمان و انرژي در طول دوران بلوغ

ما حدود 150000 ساعت از زندگي خود را بين سنين يك و ۱۸ سالگي سپري مي¬نماييم. حدود 50000 ساعت از اين زمان را مي¬خوابيم و دو ساعت از ۸ ساعتي را كه در خوابيم رؤيا مي¬بينيم. به نظر مي¬رسد خواب و رؤيا به رشد و حفاظت از حافظه بلند مدت كه از فعاليتهاي روزانه نشأت مي¬گيرد مربوط مي¬باشد.
در حدود6500 از 100000 ساعت زمان بيداريمان را صرف فعاليتهاي انفرادي و ارتباطات غيررسمي مستقيم با خانواده و دوستان مي¬نماييم، و اين فعاليتها نقش مهمي در رشد و حفظ (نگهداري) حافظه¬هاي شخصي افراد بازي مي كند.
در حدود 35000 از ساعت¬هاي بيداريمان را با فرهنگ گسترده¬تري از فعاليتهاي سمبوليك / استعاري رسمي و غير رسمي- حدود12000ساعت در مدرسه و حدود دو برابر آن با انواع مختلف رسانه¬ ها گرهي (به طور مثال، تلويزيون، كامپيوتر، فيلم موسيقي، ورزش، كليسا، موزه) به سر مي¬بريم. بدين سان رسانه¬هاي گروهي و مدرسه نقش مهمي در رشد و نگهداري حافظه فرهنگي ما بازي مي¬كند.

ادامه نوشته

ایجاد روابط عمومی الکترونیکی در تمامی دستگاه‌های دولتی الزامی شود

وقتي دو كلمه روابط عمومیوالكترونيكي‌ شدن را در كنار هم قرار دهيم، مي‌بينيم در يك دهه گذشته تحولات اساسي به دليل وب‌بيس شدن روابط عمومي‌ها ايجاد شده و اميدواريم با اقدامات بنيادي كه انجام شده اين موضوع به صورت جدي‌تري مطرح شود.

ادامه نوشته

پيام پروفسور "يحيي کمالي پور" دبير انجمن جهاني روابط عمومي الکترونيک

یحیی کمالی پور:دنياي فناوري ديجيتال به ويژه شبکه جهاني اينترنت تمام حوزه هاي فرهنگي ، سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و ارتباطي را براي هميشه دگرگون و فرصت هاي بسياري را به موازات تهديد ها ايجاد کرده است.نهادينه شدن تفکر روابط عمومي به عنوان مغز متفکر سازمان در ميان مديران ارشد سازمان ها براي بها دادن بيش از پيش به روابط عمومي ها اهميت فراوان دارد .
مديران نه تنها وظيفه دارند در همايش هاي روابط عمومي ها شرکت کنند بلکه بايد به هر شکل ممکن مشوق و پشتيبان روابط عمومي ها در سازمان ها باشند.



ادامه نوشته