ایجاد روابط عمومی الکترونیکی در تمامی دستگاههای دولتی الزامی شود
| وزير ارتباطات در ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك پیشنهاد داد ایجاد روابط عمومی الکترونیکی در تمامی دستگاههای دولتی الزامی شود وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات در ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك با بيان اينكه خوشبختانه در حوزه روابط عمومي الكترونيكي، كشور ما در زمينه فرهنگسازي و انجام اقدامات اجرايي گامهاي موثري برداشته است، گفت: اميدواريم با توسعه اين اقدامات روابط عمومي الكترونيكی به عنوان يكي از زيرساختها و اركان اساسي الكترونيكي اصلي بتواند در خدمت اهداف كشور و انقلاب اسلامي باشد. |
فناوران- رضا تقيپور گفت: ما در آغاز دولت دهم، اين دولت را نخستين دولت الكترونيكی نامگذاري و سعي كرديم با تشكيل كارگروهي و از طرفي با تشكيل كميتههاي تخصصي در زيرمجموعه آن كارگروه، به سرعت زيرساختهاي لازم را براي دولت الكترونيكي آماده كنيم. وزير ارتباطات با بيان اينكه يك خدمت الكترونيكي دولت را در چهار مرحله كلي تقسيمبندي ميكنيم و فاز اول همان اطلاعرساني است كه نقش روابط عمومي در اين مرحله بسيار ارزشمند است، گفت: مرحله بعدي مرحله تعاملي و پس از آن مرحله تراكنشي و مرحله پاياني مرحله تكميلي است كه فرد بتواند آن خدمت و كالا را دريافت كند.
وي درباره نقش روابط عمومي در اطلاعرساني گفت: وقتي دو كلمه روابط عمومي و الكترونيكي شدن را در كنار هم قرار دهيم، ميبينيم در يك دهه گذشته تحولات اساسي به دليل وببيس شدن روابط عموميها ايجاد شده و اميدواريم با اقدامات بنيادي كه انجام شده اين موضوع به صورت جديتري مطرح شود.
وی افزود: نكته مهم حجم وسيع اطلاعاتي است كه امروزه در عصر انفجار اطلاعات با آن روبهرو هستيم و فرصتهاي بسياري را براي ما فراهم كرده كه بدون الكترونيكي شدن قابل مديريت نيست.
روابط عمومي الكترونيكي ضرورت ورود به دولت الکترونیکی
وزير ارتباطات تاكيد كرد: امروز روابط عمومي الكترونيكی يك ضرورت است و يا به تعبيري يك اضطرار براي ورود به دولت الكترونيكي است. تقيپور با بيان اينكه روابط عمومي با پيوستن كلمه الكترونيكي امروز كاملا متنوع و متحول شده، گفت: امروزه استفاده از ابزارهاي شبكه و امكانات مرتبط در فضاي وب امكانات بسياري را در اختيار روابط عموميها قرار ميدهد كه بتوانند مشتري را جذب كنند.
وي درباره روابط عمومي سايبري گفت: روابط عمومي سايبري كاملترين شكل روابط عمومي است كه بهصورت 24 ساعته بتواند در اختيار كاربران باشد و روابط عمومي مجازي كه فكر ميكنم نهايت كار سازمانها باشد، براي اين است كه بتوانند ارتباطات بلادرنگ و برخط را با مشتريان و مخاطبان خود داشته باشند. تقيپور افزود: امروز پروتكل اينترنت با آيپي، تمامی امكاناتي را كه براي برقراري يك ارتباط مجازي لازم است فراهم كرده و در دولت دهم تمركز عمده ما برروي اين است تا با توجه به اينكه در ارتباطات صوتي و تلفن ثابت و تلفن همراه تا حدودي نيازهاي كشور برطرف شده و امروز تمام واگذاريهاي ما بهصورت به روز و با حداقل هزينه انجام ميشود، پس تلاش ما اين است كه ظرفيت آيپي داخل كشور را توسعه دهيم. وی ادامه داد: ظرف سه سال گذشته اين ظرفيت هر سال به بيش از دو برابر و امروز به 6/43 گيگابيت بر ثانيه رسيده است و همين ظرفيت در فاز اول شبكه ملي اطلاعات و در انتهاي اين برنامه بايد شبكه ملي اطلاعات را كه هدف اصلياش آمادهسازي براي ارایه خدمات دولت الكترونيكي است، آماده كنيم. وي گفت: اميدواريم اين ظرفيت را به 470 گيگابيت بر ثانيه برسانيم و در فازهاي بعدي با ايجاد شبكه دسترسي فيبر نوري به صورت كامل پهناي باند مورد نياز همه خدمات الكترونيكي كاملا تامين شود البته در بحث تامين پهناي باند روابط عموميها ما مشكل عمده نداريم.
***
بيانيه كميته علمي ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك
كميته علمي ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك با قرائت بیانیهای اعلام كرد: مقالات واصل شده به همایش از لحاظ كيفي از رشد قابل توجهي برخوردار شده كه ارتقاي علم، مهارت و در نهايت بهبود عملكرد روابط عمومي را نويد ميدهد.
در بيانيه كميته علمي ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك آمده است: ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك در حالي برگزار ميشود كه بررسيهاي كميته علمي اين همايش از مقالات ارسال شده به دبيرخانه نشان ميدهد مقالات واصل شده به لحاظ كيفي از رشد قابل توجهي برخوردار شده كه ارتقاي علم، مهارت و در نهايت بهبود عملكرد روابط عمومي را نويد ميدهد. اين موضوع خواست هميشگي كميته علمي همايش بود كه به مسایل روابط عموميها به شكل عمقي نگاه شده و مشكلات مبتلا به آنان به جاي نگاه و شكلي تكراري مورد كنكاش عميق قرار گيرد.
طراحي محورهاي اصلي مقالات همايش نيز بر همين مبنا شكل گرفت كه بتواند اولا نگاه سنتي به روابط عموميها را كمرنگ كرده، ثانيا به مسایل مهم، اساسي و روز در روابط عموميها توجه خاص شده و ثالثا به رشد تكنولوژيهاي نويني كه هر ساله ميتواند در خدمت روابط عموميها باشد، عنايت ويژهاي معطوف شود.
اعتقاد داريم بدون در نظر گرفتن خواست مخاطباني كه امروز خود توليدكننده محتوا در همه عرصهها، عليالخصوص ارتباطات و روابط عمومي هستند، نميتوان با آنها همراه شد. بی توجهی به نگرش، توانمنديها، تنوع و پيشرفت مخاطبان فاصله روابط عموميها را با اصليترين و مهمترين عنصر مخاطب آنها يعني مردم بيشتر ميكند.
از ديگر سو، تنوع و تكثر رسانهها و منابع توليد محتوا، امروزه به حدي است كه مخاطب مجبور سنتي را تبديل به مخاطب منتخب امروزي كرده است كه اگر توسط روابط عموميها اقناع نشود، قطعا از فضاي ما خارج خواهند شد.
به همين دليل امسال با در نظر گرفتن تكنولوژيهاي وب 2 سعي كردهايم فضاي نوين حاكم بر رسانهها و توليد محتوا توسط مخاطبان در اين فضا مورد توجه خاص قرار گيرد. اميد است با عنايت به فضاي رشد بيانتهاي رشد تكنولوژيك و تغيير دایمي مخاطبان، بتوانيم همايشهاي سالهاي آتي را با نگاهي ويژه در اين دو عرصه پيگيري كنيم. در پايان اعلام ميدارد اسامي مقالات منتخب ششمين همايش روابط عمومي الكترونيكي به اين شرح است:
1-SMART PHONES و نقش ابزارهاي هوشمند در روابط عمومي الكترونيك نوشته علي اسماعيلزاده
2-روابط عمومي مشترك (PRP) نوشته علي حيدري
3-روابط عمومي، شبكه اجتماعي نوشته روشنك رضايي و فروغ رستگارمهر
***
روابط عمومی الکترونیکی در دستگاههای دولتی الزامی شود
وزير ارتباطات به دستاندركاران ششمين همايش روابط عمومي الكترونيكي پيشنهاد كرد كه ما آمادگي داريم كه در دولت ايجاد روابط عمومي الكترونيكي را بهصورت الزام براي همه دستگاهها ابلاغ و اعلام كنيم و فكر ميكنم اين همايش بتواند براي زمينهسازي و آمادهسازي اين تصميم بزرگ كمك خوبي باشد.
تقيپور در ادامه با بيان اينكه در عرضه اينترنت پرسرعت ميزان منصوبه ما 8/1 برابر آن چيزي است كه داير شده، گفت: در بسياري از استانها و مراكز استانها خطوط پرسرعت ما معطل و بدون تقاضا مانده و با توجه به اينكه اكثر آنها توسط بخش خصوصي ايجاد شده، بنابراين به ظرفيت جديد نياز نيست و بايد از امكانات موجود استفاده كرد تا نياز به ظرفيت جديدي وجود داشته باشد. وی تاكيد كرد: بسياري از كاربران حتي تصميمي براي هزينه ماهيانه 10 هزار تومان براي دريافت اينترنت پرسرعت ندارند و تا زماني كه ميتوانند از سرويس دايلآپ استفاده كنند و علاقه و تقاضا براي اين سرويس وجود دارد، بنابراين از آن سرويس استفاده ميكنند و اين سرويس ارایه ميشود.
تدوين سند راهبردي روابط عمومي الكترونيكي با رويكرد اهداف ذينفعان
در اين مراسم محمد كرمپور، رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درباره موضوع ذينفعان روابط عمومي الكترونيكي سخنراني كرد. وي با بيان اينكه تا پايان سال 2010، 5 ميليارد و 300 ميليون تلفن همراه در جهان و در دست مردم وجود داشت، گفت: البته اين آمار تا پايان سال 2010 بوده و طبيعتا تا به امروز اين تعداد افزايش يافته است؛ تعداد كل پيامهاي كوتاه كه در دنيا در سال 2010 توسط مردم تبادل شد، 6 ميليارد و 100 ميليون بود و در سال 2010 به ازاي هر ثانيه 193 هزار پيامك جابهجا شده است. وی با بيان اينكه روند خصوصي شدن از سال 2000 تا2010 كاملا مشهود است، گفت: نهادهاي مختلفي كه در جهان وجود دارند، همه به سمت خصوصي شدن پيش ميروند تا درواقع نهادهاي تخصصي واسط بين حكومت، مردم، بهرهوران و اپراتورها ايجاد شود. كرمپور با بيان اينكه اگر پنجرههاي جديدي را از رويكردها به روي خودمان باز نكنيم، مطمئنا روند پيشرفت ما كند خواهد شد، با طرح پرسشهايي گفت: جايگاهشناسي روابط عمومي الكترونيكي چيست؟ در حال حاضر چه جايگاهي داريم؟ در زمان شناسايي اين جايگاه ميتوانيم روشها و رويكردها را پيش ببريم و بدون روشهاي نوين روابط عمومي الكترونيكي، روابط عمومي الكترونيكي نخواهد بود. وي با بيان اينكه مردم، حكومت، نهادها، بنگاهها و اصناف از جمله ذينفعان روابط عمومي الكترونيكي هستند، گفت: پيشنهاد ميكنم كه دستاندركاران مربوطه به تدوين سند راهبردي روابط عمومي الكترونيكي با رويكرد اهداف ذينفعان توجه كرده و هرچه سريعتر آن را تدوين و در واقع نظريهپردازي كرده و ذينفعشناسي كنند. وي در ادامه گفت: ابزارهاي روابط عمومي الكترونيكي را چگونه فراهم كنيم؟ آيا روابط عمومي الكترونيكي در كشور از همه ابزارهايي كه تا به حال داشته استفاده كرده است؟ بايد به اين سوالها پاسخ داده شده و به آنها توجه شود. وي همچنين با اشاره به فعاليت اپراتور سوم تلفن همراه گفت: تكنولوژي بحثي است كه خود اپراتورها فراهم ميكنند؛ پروانه اپراتور سوم داده شده و اين اپراتور اعلام كرده در خردادماه نسل سوم تلفن همراه را راهاندازي ميكند و راهاندازي اين نسل از تلفن همراه نيازمند همكاري و كمك دوستان است تا از لحاظ فرهنگي زمينهسازي كرده و مردم را براي استفاده از اين تكنولوژي آماده كند. وي تاكيد كرد: آمادهسازي استفاده از اين تكنولوژي و كساني كه ذينفع هستند، وظيفه بزرگي بر دوش ما ميگذارند و اگر نسل سوم را با تكنولوژي پيچيده راهاندازي كنيم و مخاطبان را آماده نكرده و زمينهسازي فرهنگي را به خوبي انجام ندهيم، مشكلاتي به وجود ميآيد.
وی ادامه داد: بنابراين بهترين راه اين است كه علاوه بر تكنولوژي و ارایه آن، به مفاهيم فرهنگي و هنجاري نيز توجه كنيم و خواهش ميكنم در اين رابطه به ما كمك كنيد چرا كه در حال حاضر تكنولوژي به همراه محتوا مهم بوده و ارزش دارد.
پيام رييس انجمن بينالمللي روابط عمومي
پيام رييس انجمن بينالمللي روابط عمومي به ششمين همايش روابط عمومي الكترونيكي نيز در اين همايش قرائت شد. در پيام ريچارد لينينگ آمده است: هيچ ترديدي وجود ندارد روابط عمومي الكترونيكی بيش از آنچه هست، گسترش خواهد يافت، ولي بايد اعتمادسازي بيشتري در روابط عمومي ايجاد كند. گفته ميشود در دنيا دو چيز هست كه ترديدي نسبت به آنها وجود ندارد: مرگ و مالياتها كه براي فعالان روابط عمومي شما ميتوانيد «روابط عمومي الكترونيكي» را نيز به آن اضافه كنيد.
اما روابط عمومي الكترونيكی دقيقا به اين معناست كه خارج از صنعت روابط عمومي، اين واژه هيچ معنايي ندارد، ميتوانيد در اينترنت جستوجو كنيد و به آنچه ميگويم پي ببريد. در جامعه ما روابط عمومي الكترونيكي دنيايي از ارتباطات و مجراهاي گپ و گفت را بيش از آنچه در يك دهه گذشته روش انتقال پيام بود، پيشنهاد ميكند. گوگل، توييتر، لينكدين، فيسبوك و غيره رسانههاي اجتماعي روش ارتباطات در دنيا را تغيير دادهاند.
امروزه در دنيا 5 ميليارد گوشي تلفن همراه در حال استفاده وجود دارد؛ يعني پنج گوشي به ازاي هر هفت نفر. در ايران تخمين زده ميشود 70 درصد مردم داراي يك گوشي تلفن همراه هستند. در همين حال در 58 كشور دنيا بيش از 50 درصد مردم از اينترنت استفاده ميكنند، ولي ايران جزو آنها نيست.
متوسط اتصال به اينترنت در اين كشورها 1/72 درصد است و اين متوسط براي كشورهاي خارج از اين گروه 6/17 درصد است. متوسط جهاني استفاده از اينترنت نيز (براساس آمارهاي Internet World Stats) تنها 6/26 درصد است و تنها مكاني كه همه مردم در آن داراي ارتباطات اينترنتي هستند، جزاير فالكلند است. اينها به اين معنا است كه همچنان كه بخشي از جامعه بهطور فزاينده به رسانههاي جديد دسترسي دارد، ما نبايد تصور كنيم اين رسانههاي جديد تنها يا حتي مهمترين وسيله ارتباطات هستند. همچنين اينها بر صحت اطلاعات اثرگذارند؛ اطلاعات رسانهها به اندازه ارزش اعتبار آنهاست. اكنون اكثر افراد دنيا ميتوانند 24 ساعت در روز، هفت روز در هفته و 365 روز در سال با صدها نفر ديگر بدون محدوديت و بدون عبور از گزينشگرها ارتباط داشته باشند. در واقع گزينشگرها يا دروازهبانان خبر - روزنامهنگارها - اكنون اخبار را از پيامها و محتويات آنلاين شكار ميكنند. توييتر قابليت ديگري را به كار گرفته است، به اين صورت كه توييتها را به 140 كاراكتر محدود كرده و اين به معني استفاده خلاصهاي از مطالب حاوي لينك به مقالهها، بلاگها و وبسايتهاست كه اطلاعات و ايدههاي كاملا جديدي را به مخاطب منتقل ميكنند و به اين صورت مجموعهاي از لينكها و ارتباطات بين ايدهها و نظرات يك فرد به وجود ميآيد.
اگر بخواهيم نقش خود را به عنوان پيامآوران سازمانها و براي ايجاد و حفظ روابط سازماني ايفا كنيم، بايد توجه داشته باشيم اعتماد در حرفه روابط عمومي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
IPRA (انجمن بينالمللي روابط عمومي) مقررات جديدي براي فعاليتهاي روابط عمومي در سراسر جهان وضع كرده است و آن اينكه اصول و مقررات اخلاقي ميتوانند خط مشيها را مشخص كنند و نقاط مهمتر را نشان دهند، ولي در نهايت اين اخلاق و نگرش تكتك افراد فعال در اين حرفه است كه نحوه تفسير و اجراي اين مقررات را مشخص ميكند.
در فارسي كلمه تشريفات از معادل انگليسيProtocol و معادل فرانسوي آن Protocole گرفته شده است.كلمه پروتكل از ريشه لاتين آن Protocollum مشتق شده و به معناي كتابي است كه مدارك عمومي در آن ثبت ميشود و در ديپلماسي به معناي ثبت پيش نويس كنفرانسها نيز بكار برده شده است. هم چنين به مفهوم شيوهها و روش هايي است كه وزارت امور خارجه ميبايست در مكاتبات رعايت نمايد و به پيش نويس مدارك ديپلماتيك شامل موافقت نامهها، قراردادها، مقاوله نامهها و اعلاميهها نيز اتلاق شده است.