روابط عمومی سايبر چيست؟

 سوال: " بين واژهاي روابط عمومي الكترونيك، روابط عمومي ديجيتال، روابط عمومي مجازي و روابط عمومي چه فرقی است؟... " 

 شايد بكارگيري تكنولوژي در امور جاري روابط عمومي را بتوان شروع مناسبي براي اين بحث دانست. ولي كلمات كليدي در اين نوع روابط عمومي ها مخاطب، سرعت در اطلاع رساني، بينش و سواد و رقابت است.

 مرحله خروج از روابط عمومي سنتي ابتدا از روابط عمومي الكترونيك آغاز مي شود. استفاده از شبكه هاي اينترانت، اكسترانت و اينترنت در اين دوره مطرحند. 
مرحله بعدي، روابط عمومي آنلاين است كه از خدمات و ابزارهاي آنلاين نيز بهره مي گيرد و مهم در اينجا آنلاين بودن خدمات روابط عمومي است.

بعد از آن وارد مرحله تكميل شده تري از روابط عمومي مي شويم كه آنرا روابط عمومي ديجيتال مي نامند. بينش ديجيتالي در نحوه بكارگيري ابزارهاي آن از جمله SMS, WAP, …  است كه بسيار مي تواند موثر باشد. بينش ديجيتالي درشناسايي نقش تكنولوژي هاي ارتباطي قدرتمند است. 

 و نهايتا روابط عمومي سايبر يا روابط عمومي مجازي كه امروزه نمونه ايده آل يك روابط عمومي است. در اين مرحله دانش يك كارگزار روابط عمومي از بينش ديجيتالي به سواد سايبر رسيده است.

 در روابط عمومي سايبر:

1- پیام ویژه هر مخاطب و تا حد ممکن غیرمستقیم ارسال می شود.

2- حریم شخصی مخاطب حفظ می شود.

3-ارسال پیام به مخاطبان اصلی و مستقیم است.

4- تمایز بین فرستنده و گیرنده که برای تعریف قدیم مخاطبان ضروری بود دیگر اعتباری ندارد.

۵- دسترسی به اطلاعات تازه تر را ممکن می سازد.

6- ارسال پیام چند رسانه ای میسر است.

7- خطابه (یک نفر برای همه یا از طرف رسانه به مخاطب) به گفتگو میان کسانی که مخاطب شناخته می شدند تبدیل شده است.

8- منابع متعدد برای کسب حقیقت فراهم می نماید.

9- مدل ارتباطی از "مرکز-پیرامون" به مدل های متنوعی چون مدل "مشاهده ای" تغییر کرده است و مخاطب آنچه را می خواهد، هرگاه بخواهد، می جوید و برمی گزیند. مدل دیگر در روابط عمومی سایبر مدل ارتباطی "دوسویه" است.

10- مخاطبان با تابعیت بین المللی پدید می آورد.

11- رسانه الکترونیک انسان را بی ثبات و تغییر پذیر می کند.

12- فقدان سانسور

13- نابرابری را در دسترسی به اطلاعات افزایش می دهد.

14- منجر به رواج فردگرایی و انزواطلبی می شود.

15- ارتباط شخصی و مشارکتی می شود و مخاطب غیرفعال نیز گزینشگر و مشارکتی می شود.

16- عصر رسانه شخصی و مشارکتی را آغاز کرده است.

17- استراتژی روابط عمومی در سطوح خرد و تخصصی طراحی می شود.

18- ارتباط متعادل در روابط عمومی الکترونیک بصورت مجازی است.

19- ارتباط one to many به ارتباط one to one و many to many تبدیل می شود.