سهم تشريفات در روابط عمومي موفق

بر خلاف تصور شتاب زده و سطحي نگرانه برخي ، تشريفات كه از آن به عنوان ركن مهم در روابط

ديپلماتيك و بين المللي ياد مي شود به معني تجمّلات و فرآيندهاي زايد و اشرافي نيست بلكه اين هنر

مهم و اثر گذار كه مجموعه اي از اقدامات معنا دار و جدي را در بر مي گيرد حلقه تكميل كننده ارتباط و

حاوي پيام هاي فرهنگي و تمدني است. به عبارت ديگر صحنه هاي بين المللي مديران بين المللي را

مي طلبد تا با رعايت آداب در كارخود با اعتماد به نفس و قاطعيت بيش تري به سمت موفقيت حركت

نمايند.

صرف نظر از معناي واژگاني تشريفات كه از مصدر تشريف گرفته شده  است ، اين هنر ابزاري در دستان

دست اندركاران روابط عمومي است تا با ارتقاي سلطه خود بر آداب، توفيقات خود را افزايش دهند.

از آنجايي كه احترام به ديگرات عامل حفظ روان ارتباط و تعامل و عدم نمايش آداب به عنوان عامل بي

احترامي در نظر گرفته مي شود ،  لذا رعايت آداب در روابط عمومي يك ضرورت اجتناب ناپذير است و

زماني كه به اين الزامات علمي ، آموزه هاي غني اسلامي خود را هم كه در موارد متعددي به اين مهم

تكيه كرده تا جايي كه مهرورزي با مردم را نيمي از خردمندي معرفي مي كند بيافزايم ، اهميت موضوع

بيش تر و بيش تر نمايان مي شود.

ادامه نوشته

سوء استفاده از واژه روابط عمومی

 به هنگام مطالعه برخی مطبوعات به آگهی هایی بر می خوریم که خاطر مسئولین روابط عمومی را آزار

می دهد و باعث رنجش آنها می شود و متن آن آگهی ها چیزی نیست جز: نیاز فوری به یک منشی با

روابط عمومی قوی ، نیاز به یک بازاریاب فعال با روابط عمومی عالی، و یا فروشنده خانم با روابط عمومی

بالا و.... که از این قبیل آگهی ها همه روزه شاهد درج آنها در روزنامه ها هستیم، آیا براستی صاحبان

چنین آگهی هایی چه تعریفی از روابط عمومی برای خود دارند؟ آنها با رسالت و فعالیت های روابط

عمومی تا چه اندازه آشنایی دارند؟ و آیا این که کاربرد واژه روابط عمومی به عنوان یک صفت در کنار دیگر

مشاغل قرار می گیرد امری صحیح است؟ همگی اینها سوالاتی است که سعی داریم در این گزارش

کوتاه به آنها پاسخ داده و سپس به این مهم دست پیدا کنیم که آیا به کارگیری این واژه در کنار دیگر

مشاغل یک سوء استفاده نیست؟ یا شاید بتوان آن را یک سوء تعبیر دانست؟

 همگی و عوام چه تعریفی از مفهوم روابط عمومی دارند، روابط عمومی یعنی آگهی تجارتی تبلیغات

بازرگانی (ADVERTISINY) یا آوازه گری (PUBLICITY) و جنگ روانی یا پروپاگاندا، که در این مرحله کوشش

می گردد از هرکدام تعریفی کوتاه بیان گردد: فرهنگ مدیریت آگهی تجارتی را این چنین تعریف می کند:

آگهی تجارتی شکلی از ارتباط می باشد که تجار و بازرگانان با کمک وسایل ارتباطی آن را به خرید کالای

خاصی و یا خدمات معینی کشانده شوند.

ادامه نوشته

سازمان‌ها روابط عمومي را چرخ پنجم حساب نكنند

يكي از مهم‌ترين و باارزش‌ترين عواملي كه منجر به گردش صحيح كار و اجراي دقيق

برنامه‌ريزي‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت در سازمان‌ها و ادارات مي‌شود شناخت و درك متقابل

است كه امروزه به عنوان اصل مهمي پذيرفته شده است. اين بخش كه در ارگان‌ها به عنوان

روابط عمومي ناميده مي‌شود وظيفه پيچيده‌اي را به عهده مي‌گيرد كه نتيجه آن قابل رؤيت

است؛ چرا كه اين بخش گرچه حلقه واسطي است ميان رياست و كارمندان و ارباب رجوع به

صورت متقابل، ولي خود به نوعي سياستگذار اين روابط است تا امور به صورتي تلطيف‌شده و

مرتب پيش برود كه مشكلي بر سر راه اهداف سازمان‌ پيش نيايد. فراگيري علم روابط عمومي

كه امروزه دربرگيرنده چند علم توأم مثل جامعه‌شناسي، روان‌شناسي مديريت و... است نياز

به ذكاوت دارد. پس در گزينش افراد براي اين سمت به منظور پيشبرد اهداف مديران

سازمان‌ها بايد دقتي ويژه به خرج داد.

روابط عمومي آن‌قدر مهم است كه در ساختارهاي فعاليت انبيا و اوليا هم ديده مي‌شود كه

بسيار حائز اهميت هستند. مثلاً روابط عمومي پيامبر «صحابه» بودند. آخرين امام ما امام زمان

(عج) حتي در غيبت صغري چهار روابط عمومي داشتند كه يكي از آن‌ها «حسين ‌بن‌ روح»

بود.

ادامه نوشته

اصول برقراری ارتباط با افراد مشکل دار

خویشاوندان همسر که در کارها دخالت میکنند (فامیل فضول)، رئیس ارباب منش، بچه ای که دائما گریه

میکند همسایه بد چشم، همکار غرغرو، نمونهای از افراد نامتعارف هستند که شما ترجیح میدهید همه

آنها را به عنوان آدمهای بی مصرف تلقی کنید. این لیست افراد بیخاصیت در زندگی زیاد است…

خوشبختانه اصول و نکاتی وجود دارند که کمک میکنند تا با این افراد ارتباط بر قرار کنیم.اگر شما چنین

افرادی در زندگی خود دارید احتمالا فکر میکنید که ارتباط با این افراد غیرممکن است. اما در واقع این افراد

صخره غیرقابل نفوذ نیستند، انسان هستند. و انسانها از قواعد روانشناسی و رفتارهایی پیروی میکنند

که شما میتوانید از آنها بهره ببرید.

این مقاله اصولی را ارائه میدهد که روابط غیرممکن این افراد را به نکاتی برای ارتباط مؤثر تبدیل میکند.

دنیا پر از افراد مشکلدار است که البته این افراد هم ممکن است که فکر کنند شما هم افراد مشکلداری

هستید. نکاتی که در ادامه آمده است به شما کمک میکند تا در زندگی روزمره خود با این افراد ارتباط

برقرار کنید.

ادامه نوشته

رژیم غذایی کشورهای جهان

نشریه تایم نگاهی انداخته است به رژیم غذایی 14 کشور جهان و میزان پولی که در عرض یک هفته یک خانواده صرف خرید

مایحتاج خوراکی در این کشورها می کند. در بین این 14 کشور، خانواده هایی در کشوری آفریقایی با صرف حدود 2 دلار در هفته

زندگی می کنند و خانواده ای در اروپا با 500 دلار در هفته. همچنین بخشی وجود دارد به نام "غذاهای مورد علاقه" که نشان دهنده

بیشترین مواد غذایی استفاده شده در این کشورها است به صورتی که اگر غذای مورد علاقه ایرانیان نیز در لیست بود احتمالاً برنج،

سیب زمینی و پیاز عنوان می شد.

 
ادامه نوشته

جایگاه روابط عمومی الکترونیک در ایران کجاست؟

«روابط عمومی الکترونیک» (EPR) تنها واژه ای نیست که این روزها به فن یا علم روابط عمومی مدرن

اطلاق می شود. روابط عمومی جدید و مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات Information Technology، انواع و

اقسام مختلفی دارد و چه بسا دایره فعالیت هر یک از آنها با دیگری تفاوت اساسی داشته باشد. در این نوشتار

سعی می شود هر یک از این مفاهیم بررسی و ابعاد و چارچوب آن مشخص شود. بدیهی است در نهایت آنچه

مهم می باشد روح جدید حاکم بر این نوع از روابط عمومی است نه نام یا اصطلاحی که به آن فعالیت اطلاق می

شود. در ایران نیز نشانه های قوی از رویکرد روابط عمومی ها به این پدیده های جدید مشاهده می شود.


ادامه نوشته

آداب استفاده از اتومبيل در تشريفات

 

                                               

به هنگام نقل و انتقال مقامات رسمي با اتومبيل نيز مي‌بايست اصول تقدم را مانند ساير موارد رعايت نمود.صندلی روبروي ميهمانان همواره بايد خالي باشد و صندلي مقابل ميزبان را ميتوان اولويت سوم تلقي كرد. صندلي جلو و بغل دست راننده يا خالي است و يا در اختيار مأمور محافظ گذاشته مي‌شود.اين ترتيب تقدم در كشورهايي كه رانندگي از سمت چپ انجام مي‌شود بر عكس مي‌باشد.چنان چه اتومبيل را ميزبان هدايت كند، صندلي بغل دست وي متعلق به ميهمان است.

ادامه نوشته

رعايت تقدم بانوان یکی از اصول مهم تشریفات

رعايت تقدم بانوان در مناسبت ها و مراسم تشريفاتي و حتي در زندگي روزمره ضروري است.به هنگام

ورود به اماكن و يا خروج از آن همواره بايد خانم‌ها را مقدم داشت و درب را براي ورود يا خروج آنان نگاه داشت.در نشستن سر ميز

مذاكره و يا ميز غذاخوري بايد تقدم بانوان را رعايت كرد.در ميهماني‌هايي كه ميزبان و همسر وي حضور دارند،

ميهمانان با تعارف بانوي خانه سر ميز حاضر و با تعارف وي دست به غذا مي‌برند.بـانوان در مـراسم تشريفاتـي داراي

همان تقدمـي هستند كه همسر آن ها دارا مي‌باشد. ولي چنانچه بانويي به اعتبار موقعيت تشريفاتي خود داراي

تقدم باشد، شوهر وي نمي‌تواند از همان تقدم برخوردار باشد.

كارت ويزيت

در زندگي روزمره كارت ويزيت، وسيله معرفي و آشنايي و حفظ ارتباط و تماس با طرف مقابل است.در زندگي ديپلماتيك، داشتن كارت ويزيت يك ضرورت است و ديپلمات ها حتي قبل از ورود به محل مأموريت نسبت به تهيه كارت ويزيت جهت خود اقدام مي‌نمايند.به طور معمول قطع كارت ويزيت براي مردان 5*9 و براي بانوان 4*8 مي‌باشد.

براي كارت ويزيت رسمي مي‌بايست از زمينه سفيد استفاده نمود.

ادامه نوشته

آداب دست دادن

 

در زندگي امروز دست دادن به صورت يك سنت اجتماعي معمول شده است و بايد آداب مربوط به آن را

رعايت نمود. در گذشته دست دادن داراي مفاهيم مختلفي بوده است، من جمله مفهوم بيعت كردن و يا

موافقت يا پيروي از يك خط مشي مشخص از آن استنباط مي‌شده است.

در آداب دست دادن رعايت نكات ذيل حائز اهميت است:

 

ادامه نوشته

تشریفات: میهمان نوازی وپذیرایی

ادب و احترام به مهمانان هيچگاه مطلب بيفايده اي نيست ، هر چند نسبت به نزديکترين آشنايان و

دوستان باشد و در هر حال براي پذيرائي ها بايد آمادگي قبلي داشت تا بتوان بيشتر وقت و هم خود را

صرف مهمانها نمود. محيط پذيرائي از هزاران موضوع محسوس و نا محسوس تشکيل ميشود و چون همه

از لحاظ اهميت به حقيقت در يک سطح و پايه اند نوعي همچشمي نهاني ميانشان هست باصطلاح با

هم مسابقه ميدهند . بهمان اندازه که در نوع غذا و نوع سرويس و تزيين ميز دقت کافي بکار برده ميشود

، ذوق و سليقه و تجانس و آسايش میهمانان و همچنين تناسب وسعت محل پذيرائي و تعداد مدعوين

بايد کاملا در نظر گرفته شود و اينجاست که هنر و ذوق و استعدادميزبان بايد دخالت کامل کند .

ادامه نوشته

به مناسبت ماه مبارک رمضان (آداب افطار رسمی)

بسم الله الرحمن الرحیم

یاایهالذین آمنواکتب علیکم الصبام

میزبان قبل از اذان مغرب، آماده استقبال از مهمانان باشد.
 
میهمانان قبل از اذان مغرب به محل افطار وارد شده باشند.
 
بجز شبهای ماتم، مهمانان با کت و شلوار به رنگ تیره و پیراهن سفید در مراسم افطار رسمی شرکت
 
نمایند.
 
بعد از ادای نماز، میزبان مهمانان را به میز افطار دعوت نماید.
 
هر مهمانی که دیرتر برسد، بعد از سلام و بدون دست دادن با سایر مهمانان، در جای خالی می نشیند و
 
از همان مرحله پذیرایی خواه افطاریه یا شام شروع می کند.
 
اگر مهمان عالی رتبه ای دیر کرده باشد، جای مناسب او را نگه می دارند.
 
سنت آن است که بعد از ادای نماز مغرب، میزبان منتظر مهمانانی که تأخیر کرده اند، نمی ماند و مهمانان
 
حاضر را به افطار دعوت می کند.
ادامه نوشته

رفتارهایی ناپسند در ضیافت ها

انسانها خیلی از رفتارها را می توانند تقلید کنند اما تقلید در بعضی کارها محال است. مثلا اگر در اروپا

باشید و ندانید چطور چنگال را در دست بگیرید، توجه همه بر روی شما متمرکز می شود. این یکی از آن

رفتارهایی است که تقلیدش غیرممکن است. یا اینکه اگر در یک میهمانی باشید و یکی از ۱۰ مورد زیر را

انجام دهید، ممکن است تبدیل به دلقک آن میهمانی شوید:

 

ادامه نوشته

چک لیست همایش؛ تضمین موفقیت اجلاسها و همایش ها

"چک لیست" یا فهرست اقدامات در هر فعالیتی، یک ضرورت برای ایجاد نظم و عامل موفقیت به حساب

می آید.

یکی از فعالیتهای عمده در روابط عمومی ها که به لحاظ ماهیت و شکل، در معرض قضاوت آنی هم قرار

می گیرد، برگزاری گردهمایی ها است.

برای برنامه ریزی و برگزاری موفق یک اجلاس یا همایش، وجود فهرست عملیات ضروری است.

در این نوشته، با توجه به تجربیاتی که در مدیریت -برنامه ریزی وبرگزاری همایشها واجلاسهای داخلی

وبین المللی  طی 22 سال فعالیت خود در حرفه روابط عمومی وتشریفات و نیز مطالعاتی که داشته ام،

فهرستی را ارائه می کنم که ضمن امید به قابلیت بهره برداری نظرات ارزشمند شما عزیزان رادرجهت

بهبود مطالب وبلاگ مطالبه مینمایم .

ادامه نوشته